Taiteilijat 2014

 

MARK HARVEY


Mark Harvey on uusiseelantilainen performanssitaiteilija. New Performance Turku Festivalilla nähdään kaksi Harveyn yleisö- ja paikkasidonnaista teosta.

Formal Responsibilities koostuu sarjasta fyysisiä performatiivisia testejä katsojien ja esiintyjän välillä. Teoksessa käytetään esimerkiksi käsityksiä tuotteliaasta typeryydestä ja vakavuudesta. Teos käsittelee fyysistä kestokykyä, koreografisia tekoja sekä julkista ja yksityistä toimintaa esitystilassa. Teos sisältyy Harveyn teossarjaan I am a wee bit stumped (2011-2013).

For the Love of Finland on julkinen performanssi, joka testaa fyysisiä toimintoja ja kestokykyä sekä kanssakäymistä yleisön kanssa. Teos käsittelee näkemyksiä todellisesta suomalaisuudesta, lähtökohtanaan kokeilunhaluinen turisti. Teos käyttää ironiaa, huumoria ja pakkomielteisyyttä luodakseen yleisölle ”todellisen suomalaisen turistin”, joka heijastaa turismin stereotyyppiä jossa kaikki ympärillä oleva on viihteellistä esitystä. Harvey hyödyntää teoksessaan Turun julkisia aukioita ja toreja leikkisästi ja kunnioittavasti. Hän lupaa lisäksi olla Turun mukavin turisti.

Mark Harvey (s. 1972) käsittelee teoksissaan fyysisiä tekoja ja reaktioita, ja on töissään kiinnostunut testaamaan erilaisia sosiaalisia lupauksia. Harvey kutsuttiin Venetsian Biennaaliin vuonna 2013, missä hän väitteli ilmastonmuutoksesta ja ilmastopolitiikasta painien yleisön jäsenten kanssa. Hän on koetellut sosiaalisen ja fyysisen toiminnan rajoja viime vuosina myös Trondheimin taidemuseossa, Lontoossa, Aucklandissa ja Uudessa-Seelannissa. Harvey työskentelee taiteellisen toiminnan lisäksi tutkijana, ja on julkaissut artikkeleita  mm. teoksissa ”Performance Research” ja ”The Swedish Dance History” sekä  UK Performance Research Journalissa ja Barcodessa. Hän toimii Aucklandin yliopistossa lehtorina.

Teokset festivaaleille on kuratoinut FT Mark Harvey yhteistyössä New Performance Turku Festivalin kanssa. Teokset kuuluvat festivaalin uusiseelantilaisen taiteen kokoelmaan We come from far away.

 


 

VAL SMITH

val smith on performanssitaiteilija ja koreografi Uuden-Seelannin Aucklandista.

Circle in Box (2013-2014) on tanssitapahtuma, joka haastaa tanssin katsojakulttuuria. Teos hyödyntää yleisön hiljaista osallistavuutta ja aktivointia kyseenalaistaakseen teoksen etäältä seuraamisen perinnettä. Circle in Box käsittelee esityksen vuorovaikutuksen tapoja hyödyntäen hitautta, kuuntelua, sopeutumista ja aktiivista läsnäoloa. Teos tutkii esitystapahtumiin helposti liitettyä epämukavaa sosiaalista maastoa. Soveltamalla vaihtoehtoisia tapoja osallistaa yleisöä esitystilanteeseen, teos hyödyntää kommunikaation kehollisia, improvisationaalisia ja tilasidonnaisia keinoja. Yleisö kutsutaan osallistumaan
yhteiseen, jaettavaan kokemukseen. Circle in Box esittää koreografian elävänä ympäristönä.

Gutter Matters koostuu kuudesta koreografisesta kokeilusta esitettynä Turun kävelykadulla. Teos huomioi sitä, kuinka viemäreitä vältellään, piilotellaan ja ollaan huomioimatta kaupungissa. Viemärit näyttäytyvät teoksessa metaforana sille, mikä koetaan ihmisyydessä usein likaiseksi, häpeälliseksi ja yksityiseksi. Esitys liikkuu esiintyjän fyysisten ja emotionaalisten toimintojen, julkisen esitystilan ja ohikulkijoiden välillä. Teoksen koreografiset kokeilut ovat samalla sekä performatiivisia protesteja, tanssitunteja että tutkimuksia ihmismielen käyttäytymisestä.

val smithin (s. 1973) tanssilliset työt käsittelevät kehon ja sukupuolen poliittista ulottuvuutta. Teokset pyrkivät haastamaan perinteisiä näkemyksiä tanssista. Hän hyödyntää teoksissaan improvisaation ja paikkasidonnaisuuden lisäksi feminististä- ja queer-teoriaa. val smithin teokset kommentoivat yleisön ja esiintyjän havainnointia ja kohtaamista sekä ympäröivää tilaa. Hänen töitään on esitetty Uudessa-Seelannissa, Australiassa sekä USA:ssa osana festivaaleja ja tapahtumia sekä itsenäisinä produktioina.

Teokset festivaaleille on kuratoinut FT Mark Harvey yhteistyössä New Performance Turku Festivalin kanssa. Teokset kuuluvat festivaalin uusiseelantilaisen taiteen kokoelmaan We come from far away.


 

FUTURE HOTEL

Future Hotel on Stephen Bainin ja Nisha Madhanin muodostama työpari, jonka teos What Have You Done To Me nähdään New Performance Turku Festivalilla TEHDAS Teatterissa. Lisäksi festivaalilla nähdään Stephen Bainin paikkasidonnainen sooloteos This means you.

Future Hotelin What have you done to me? on absurdistinen kabaree pakkomielteisyydestä. Teoksessa kaksi persoonallisuutta kulkee neljän vaiheen läpi – vetovoiman, ahdistuneisuuden, pakkomielteen ja tuhon. Jokaisessa esityksen vaiheessa käytetään pelinomaista rakennetta yleisön ja esiintyjien rajoitusten purkamiseksi. What have you done to me on eräänlainen tunnustus rakkaudesta, pakkomielteestä ja epätoivoisista tilanteista.

Stephen Bainin sooloteos This means you valtaa kaupunkia väliaikaisena toimintana, etsien yhteyttä kaupunkitilaan samalla vältellen sitä. Erottamattomasti urbaaniin kaupunkikuvaan kuuluva muovinen pressu on teoksessa sekä suojapeite että huomiota herättävä poikkeus edetessään hallitsemattomasti kaupunkitilassa. Muovinen teoselementti liikkuu keskellä julkista tilaa ennustamattomasti ja luo olemassaolollaan erilaisia mahdollisuuksia.

Stephen Bain (s. 1966) on performanssi- ja teatteritaiteilija Uudesta-Seelannista. Hänen teoksensa ovat kiertäneet Uuden-Seelannin lisäksi Australiassa, Singaporessa, Hollannissa, Ranskassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa ja Kanadassa erilaisissa esiintymispaikoissa ja festivaaleilla. Bain on opettanut mm. näyttämösuunnittelua ja näyttelemistä useissa yliopistoissa Uudessa-Seelannissa. Vuonna 2012 hän toimi aucklandilaisen esitystaiteen festivaalin New Performance Festivalin johtajana ja kuraattorina. Hänen työnsä käsittelevät esiintyjän ja yleisön kohtaamista julkisisissa tiloissa. Teokset yhdistelevät aineksia installaatiosta, live-performanssista ja kanssakäymisestä yleisön kanssa. Useat hänen töistään kyseenalaistavat julkisen ja yksityisen tilan välisiä rajoja.

Nisha Madhan
 (s. 1982) on Uuden-Seelannin Aucklandissa asuva intialaistaustainen näyttelijä ja ohjaaja. Hän työskentelee yhteistyössä muusikoiden, performanssitaiteilijoiden ja näyttelijöiden kanssa luoden esimerkiksi peleihin perustuvia esitysrakenteita. Uudessa-Seelannissa hänet tunnetaan etenkin näyttelijänä.

Bainin ja Madhanin teokset festivaaleille on kuratoinut FT Mark Harvey yhteistyössä New Performance Turku Festivalin kanssa.

THIS MEANS YOU from Stephen Bain on Vimeo.



WHITE ON WHITE

Iggy Malmborgin (SWE) ja Johannes Schmitin (GER) muodostama esitysduo White on White on nousemassa yhdeksi kiinnostavimmista uusista performanssiteatteriryhmistä Euroopassa. White on Whiten teossarjan tarkoituksena on tarkastella kriittisesti esiintymisen prosesseja valkoisten esiintyjien ja valkoisten yleisöjen välillä.  He ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2009 asti ja asuvat Berliinissä ja Malmössä.

White on Whiten viimeisin teos #6 – Queer Sells tutkii valkoisten subjektien valta-asemaa globalisoituneessa maailmassa. White on White paljastaa teoksessaan salaisuuden tulevasta läpilyönnistään taidemarkkinoilla: he esittävät suhteen valtaväestön ja vähemmistöstatuksen omaavien välillä. Judith Butlerin mukaan komediaa syntyy, kun sana ”queer” on irtautunut seksuaalisesta merkityksestään niin, että kuka tahansa hyvää tarkoittava hetero voi ottaa sen käyttöönsä. White on White haluaa korostaa sen absurdiutta, että kaksi heteromiestä muodostaa queeria tutkivan performanssiduon.

WHITE ON WHITE ”#6 – Queer Sells” from Kanuti Gildi SAAL on Vimeo.

Haluamme löytää uuden tavan identifioida itsemme lavalla. Sana ”queer” on irtautunut seksuaalisesta merkityksestään niin, että kuka tahansa hyvää tarkoittava hetero voi ottaa sen käyttöönsä. Haluamme korostaa sen absurdiutta, että kaksi heteroa muodostaa queeria tutkivan performanssiduon.
– White on White

www.whiteonwhite.eu


ESSI KAUSALAINEN

Essi Kausalaisen pitkäkestoinen performanssi-installaatio Volatile Signals tutkii ’kasviajattelua’ esityksenä. Teoksen yhtenä lähtökohtana on taiteilijan käymä dialogi kasvibiologi Matthew Robsonin kanssa (Helsingin Yliopisto). Kasvitutkimuksen ja -filosofian lisäksi teos on saanut inspiraationsa feministisestä tieteentutkimuksesta, kvanttiteoriasta, sekä Zen-runoudesta.

Kausalaisen teosten temaattisena ja eettisenä perustana voi nähdä hänen kiinnostuksensa lajienväliseen sanattomaan kommunikaatioon: loputtoman monimutkaisiin vuorovaikutussuhteisiin ihmisten, kasvien, eläinten, mineraalien ja esineiden välillä. Kausalainen lähestyy näitä hienovaraisia dialogeja valmistamalla seremonioiden kaltaisia tilanteita ja tapahtumia, joissa paikka ominaispiirteineen, erimuotoiset eliöt ja esineet nousevat yhdenvertaisiksi esiintyjiksi ihmisen rinnalle. Työskentelyprosesseissaan Kusalainen pyrkii purkamaan lineaarisia ja hierarkisia ajattelu- ja toimintatapoja hyödyntämällä planetaarista ajattelua, sekä kasviälyn, intra action (kvanttifysiikka) ja telepatian kaltaisia ilmiöitä. Valmiissa teoksessa performanssi näyttäytyy katsojalle muun muassa elävän esityksen, videon, esineinstallaation ja tekstin muodossa.

Essi Kausalainen (s. 1979) on aktiivinen tekijä nykytaiteen kentällä. Kausalainen on maailmanlaajuisesti esiintyvä helsinkiläinen taiteilija, jonka performansseissa ja installaatioissa biologiset ilmiöt saavat äänen ja muodon. Hänen teoksiaan ja näyttelyitään on nähty eri puolilla maailmaa – Euroopan ja ja Amerikan lisäksi myös Aasiassa ja Afrikassa. Hän on opiskellut performanssia ja esitysteoriaa Turun Taideakatemiassa ja Teatterikorkeakoulussa Helsingissä. Performanssityöskentelynsä ohella hän toimii aktiivisesti kuvataiteen kentällä.

www.essikausalainen.com


 

ANAÏS HÉRAUD


Anaïs Héraud
 (s. 1988) on Berliinissä asuva performanssi- ja kuvataiteilija. Hänen viimeisimpiä töitään on nähty mm. Boliviassa, New Yorkissa ja Berliinissä. Hän on ”Dealing with normative gaze in performance art” -kollektiivin perustajajäsen, ja mukana kuratoimassa Month of Performance Art Berlin 2014 -festivaalia sekä performanssitaiteen ja äänitaiteen yhdistävää ”Reflektor”-tapahtumaa. Hän opettaa ja ohjaa työpajoja kouluissa ja yhdistyksissä Ranskassa ja Saksassa.

Compulsion-Attaque tutkii sosiaalisen ja poliittisen aktivismin kieltä. Teos havainnoi yksilöön vaikuttavia tunnereaktioita erityisesti poliittisesti jännittyneissä tilanteissa. Esitys keskittyy kahteen Héraudin nimeämään väkivallan muotoon, joista ensimmäinen, ”Compulsion” (pakotus, vaatimus) on kehoon kohdistuvaa väkivaltaa, ja ”Attack” (hyökkäys) on kuvaus tämän väkivallan toteutumasta. Hän on kerännyt banderolleja, lippuja ja muistoja mielenosoituksista. Yhdistämällä konkreettisen mielenosoitusmateriaalin esitystilanteeseen hän luo tarinallisen kaaren oman kehonsa, käytettävän materiaalin ja katsojien välille.


 

MAC OPHÉLIE



Mac Ophélie on Brysselissä asuva pariisilainen performanssitaiteilija.

Iconic #4 on syntynyt viehätyksestä muodonmuutokseen. Mac Ophélie korostaa teoksessaan prosessia harjoitustilasta lämmittelyyn, pukuhuoneesta esitystilaan. Ophélie käyttää keraamista materiaalia yhdessä oman kehonsa kanssa. Ruumiillisuus yhdistyy liikkumattomaan ja elottomaan materiaaliin seremoniallisessa toiminnassa. Erilaisia objekteja hyödyntävä teos kyseenalaistaa esiintyjän omaa fyysistä liikekieltä, sukupuolta ja feminiinisyyttä. Oleellista ei ole se, mihin esiintyjä on pukeutunut, vaan se mitä hän pudottaa pois naisena olemisen prosessistaan.

Ophélien toinen teos Training nähdään festivaalin Night Vision Club -iltaklubilla perjantaina 3.10.

Ophélie (s. 1988) on opiskellut Belgiassa La Cambren taideyliopistossa. Hänen teoksensa yhdistävät keramiikkaa sekä esiintyjän kehoa: hän on esimerkiksi luonut Bootyshake-työpajan ja tutkinut esiintymisessään erilaisia naiseuden kuvastoja. Hänen työnsä yhdistävät kehollisuuden ja keramiikan rajoja. Hän on esiintynyt yksin ja ryhmissä mm. Pariisissa, Strasbourgissa, Brysselissä ja Japanissa.

Ophelie Mac – Trouble – Les Halles, Brussels – 26-27 Apr 2013 from A Space For Live Art on Vimeo.


 

EERO YLI-VAKKURI

Hevoslinja on Eero Yli-Vakkurin luotsaama projekti, jonka tavoitteena on kulkea ratsain Turusta Helsinkiin. Matkanteko alkaa tiistaina 19.8. Turun Tuomiokirkon Brahenpuistosta New Performance Turku Festivalin matkaan lähettämänä.

Hevoslinja-projektin vakiintuneeseen työryhmään kuuluu Yli-Vakkurin lisäksi seppä ja muotoilija Jesse Sipola. Työryhmän toiminta tähtää kestävää kehitystä edistävän ajattelun synnyttämiseen – ratsastuksen tarkoituksena on tutkia matkantekoa tulevaisuuden öljyttömässä maailmassa. Hevoslinja ulottaa toimintansa myös tieliikenneverkoston kehittämiseen ja hevoskulttuurin tutkimukseen. Ratsastusprojektia varten on hankittu oma hevonen, Toivottu Poika.

Hevoslinja-projektin ratsastusaikataulu:

19.8. Turku-Paimio, 20.8. Kemiönsaari, 21.8. Perniö, 22.8. Tenhola, 23.8. Tammisaari, 4.8. Inkoo, 25.8. Kirkkonummi ja Espoo.

Eero Yli-Vakkurin (s. 1981) esitystaiteen teokset pohjautuvat yleisön osallistamiseen. Hän luo paikkasidonnaisia teoksia ymmärtääkseen miten kulttuuriset ja taloudelliset järjestelmät vaikuttavat ihmisen käyttäytymiseen. Yli-Vakkurin tuotantoon kuuluu niin käsitetaiteellisia hankkeita kuin teknologia- ja mediakriittisiä videoteoksiakin. Helsingissä asuva Yli-Vakkuri toimii usein yhteistyössä monialaisten taiteilijoiden ja eri aloja ammattilaisten kanssa. Yli-Vakkuri on suorittanut puuseppä-artesaanin opintoja, opiskellut kuvataidetta Tampereen ammattikorkeakoulussa ja opiskellut Viron taideakatemian monialaisen taiteen maisteriohjelmassa.

hevoslinja.tumblr.com

Yli-Vakkuri oli mukana myös vuoden 2013 New Performance Turku Festivalilla teoksella Fraktaalitalous nyt.


 

MAIJA HIRVANEN

New Performance Turku Festival esittää yhteistyössä Walkapolis-projektin kanssa kaksi Turussa tapahtuvaa kaupunkikävelyä. Kävelyt toteutetaan festivaaliviikon lauantaina ja sunnuntaina, 4. ja 5. lokakuuta. Festivaalin Walkapolis-kävelyiden liput ovat nyt myynnissä Piletissä. Lunasta omasi heti, lippuja suosituille kierroksille on rajattu määrä!

Toni Eerolan Geologinen kaupunkikävely havainnoi geologian merkitystä ja käyttöä kaupungissa psykomaantieteen ja performanssin avulla. Kävelyllä vaelletaan näennäisen päämäärättömästi kaupunkitilassa ja etsitään geologiaa ja kauneutta sieltä, missä sitä ei luulisi olevan: bongataan kivien kätkettyjä olemuksia kaduilla ja havainnoidaan geologisten voimien hidasta mutta vääjäämätöntä etenemistä vajoavan kaupungin vanhoissa rakennuksissa. Rakennuskivien ja kauppakeskusten sisustuskivien havainnointia julkisessa tilassa voidaan pitää performanssina. Kävely aiheuttaa häiriön kaupunkikuvaan. Se on outoa käytöstä, joka saa osakseen ohikulkijoiden huomion. Ohikulkijoista tehdään yleisöä ja spektaakkeliin osallistujia.

Geologisen kävelyn opas Toni Eerola on geologi (FL) ja auktorisoitu kielenkääntäjä. Hän on työskennellyt geologina Etelä-Amerikassa, Suomessa ja Afrikassa malminetsinnässä, tutkimuksessa ja geologisessa kartoituksessa. Nykyään hän toimii erikoisasiantuntijana Geologian tutkimuskeskuksessa Espoossa ja Materia-lehden päätoimittajana.

Tuike ja Simo Alitalon Kuuntelukävely on kävelykierros, joka tapahtuu ilman puhetta ja elektronisia laitteita kuten puhelimia ja kameroita. Ennen kävelyä osanottajat valmennetaan lyhyesti tapahtumaan ja ohjeistetaan keskittyneeseen kuunteluun. Kävelyn jälkeen käydään keskustellen läpi kävelyn synnyttämiä kokemuksia. Kuuntelukävelyn tavoitteena on harjoitella kuuntelemista, aktivoida kuuntelemaan omia arkisia elinympäristöjään sekä kuunnella yhdessä. Loppukeskustelussa harjoitellaan myös kuullun sanallistamista. Kävely tapahtuu osittain joutomailla ja mäkisissä maastoissa, eli osallistujien tulee varautua kunnon kävelyjalkineilla ja säähän sopivalla vaatetuksella.

Kuuntelukävelyn ovat suunnitelleet ja toteuttavat Simo ja Tuike Alitalo. He toteuttavat parhaillaan monivuotista taiteellista tutkimusprojektia Kuulumia, jossa tutkitaan, kartoitetaan ja vertaillaan kuulumia eri puolilla Suomea yhdessä paikallisten asukkaiden kanssa. (www.kuulumia.org) Simo Alitalo on äänitaiteilija joka on tehnyt installaatioita, radiotaidetta ja ääniteoksia useiden vuosikymmenien ajan. Simo Alitalon teoksia on ollut esillä ja esitetty Suomen lisäksi eri puolilla maailmaa. Tuike Alitalo on toimittaja, tuottaja  ja fasilitaattori, joka viimeisten viiden vuoden aikana on keskittynyt yhteisölliseen äänitaiteeseen.

Maija Hirvasen Walkapolis on erilaisissa urbaaneissa ympäristöissä tapahtuva kaupunkikävelyprojekti. Se syntyi alunperin Hirvasen pitkäaikaisesta intohimosta kävelyteoksia kohtaan. Walkapolis toteuttaa kävelyitä monenlaisista näkökulmista ja eri ihmisten ja vierailijoiden suunnittelemina. Ensimmäiset Walkapolis -kävelyt tapahtuivat Helsingin Juhlaviikkojen ja Zodiak – Uuden tanssin keskuksen ohjelmassa 2013. Tällöin tapahtuneilla 24 kävelyllä mm. asetuttiin huutelun kohteeksi, selviteltiin kävelijöiden elämien ongelmia ja mielipiteitä, synnytettiin tilapäiden katusulku ja opeteltiin viheltämään sisäänhengityksellä. Jokainen kävely on uniikki, sillä kaupunkitilaa ei voi kontrolloida täysin. 

Maija Hirvanen (s. 1977) on helsinkiläinen koreografi ja taiteilija. Soolo- ja ryhmäesitysten lisäksi Hirvanen on tehnyt yhteistöitä ja projekteja muiden taiteilijoiden kanssa kansainvälisesti sekä Suomessa.  Hirvanen on kiinnostunut  taiteen ja erilaisten uskomusjärjestelmien välisistä suhteista, yhteistyön prosesseista kulttuurissa, esityksestä yhteisöllisenä muistina ja esityksen suhteesta arkimediaan. Maijan opintoihin kuuluvat visuaalisen kulttuurin maisterin tutkinto (Taideteollinen korkeakoulu), Turun taideakatemian ‘Crossing Borders in Performing Arts’-koulutus sekä tanssin opinnot mm. Turun konservatoriossa ja lukuisilla kursseilla ulkomailla. Hirvanen on kutsuttu vierailevaksi taiteilijaksi useisiin kansainvälisiin taiteilijalaboratorioihin, viimeisimpänä Flying Circus Project Burmassa ja Singaporessa. Valtion tanssitaidetoimikunta on myöntänyt Hirvaselle työskentelyapurahan vuosiksi 2013-2017.

“Forget criteria and smell reality.” www.hirvanen.net


 

PERFORMANCE VOYAGE 4

Performance Voyage 4 on videoidun performanssitaiteen kansainvälinen sarja. Vuoden 2014 teemana on “Omakuva”. Performanssikokoelma esittelee videoitua performanssitaidetta viideltätoista artistilta ympäri maailmaa. Mukana olevat teokset on valittu avoimen haun perusteella. Sarjan omakuvalliset kokoelmat haastavat katsojan tapoja suhtautua minuuteen. Teokset käsittelevät oman identiteetin ja itseilmaisun lisäksi oikeutta omiin tarinoihin ja omaelämäkerrallisuuteen, ja myös suhdetta toiseen ja toiseuteen.

Performance Voyage 4 kiertää maailmalla Turun lisäksi myös Rotterdamissa, Espoossa, Puolan Piotrków Trybunalskissa, Ateenassa, Rio De Janeirossa, Mallorcalla, Malmössä, Milanossa, Barcelonassa ja New Yorkissa. Raadin jäseninä vuonna 2014 toimivat Taina Erävaara, Leena Kela ja Timo Soppela. Performance Voyage -projekti sai alkunsa vuonna 2011 Amorph!-festivaalin yhteydessä, osana Turku 2011-kulttuuripääkaupunkihanketta. Tämän jälkeen Performance Voyage on kasvattanut asemaansa taiteilijayhdistys MUU ry:n jokavuotisena kansainvälisenä projektina.

Performance Voyage 4 -taiteilijat:

Anastasia Ax & Marja-Leena Sillanpää (Sweden)
Romulo Bañares (Spain)
Alex Bodea (Romania/Germany)
Elina Brotherus (Finland)
Cristian Chironi (Italy)
Chun Hua Catherine Dong (China/Canada)
Allison Halter (USA/Germany)
Constantin Hartenstein (Germany)
Marja Helander (Finland)
Marianne Myungah Kim (Korea/USA)
Verica Kovacevska (Macedonia/Switzerland)
Julia Kurek (Poland)
Marika Orenius (Finland)
Benas Šarka (Lithuania)
Minna Suoniemi (Finland)

Vastaa